Având în vedere noile reglementări legislative, vă informăm cu privire la următoarele:
I. SALARIZARE
1. Majorarea salariului minim brut general de la 2.550 lei la 3.000 lei (H 1447/09.12.2022).
Prin aceasta hotarare salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește în bani, fără a include sporuri și alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,333 ore pe lună,
reprezentând 18,145 lei/oră.
2. Prin OUG 168/2022 se mai stabileste ca 200 lei sunt neimpozabili in anumite conditii:
a) nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi
alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe ară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului, în
vigoare în luna căreia îi sunt aferente veniturile;
b) venitul brut realizat din salarii şi asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1) – (3) din Legea nr.
227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în baza aceluiaşi contract individual de muncă, pentru aceeaşi lună, nu depăşeşte nivelul de 4.000 lei inclusiv.
3. In domeniul constructiilor pentru perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2028, salariul de bază minim brut pe țară
garantat în plată va fi de minimum 4.000 lei lunar (crestere de la 3.000 lei), fără a include indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri, pentru un program normal de lucru în medie de 165,333 ore pe lună.
4. In domeniul agricol si industria alimentara, in 2023, salariul ramane la nivelul sumei de 3.000 lei.
5. Câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023 este de
bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023 este de 6.789 lei.
6. Cuantumul ajutorului de deces va avea in 2023 urmatoarele valori: asiguratului sau pensionarului – 6.789 lei,
unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului -3.395 lei.
7. Comunicarea in REVISAL a majorarii salariului minim de la 2.550 la 3.000 lei , trebuie realizata pana la data de 31
ianuarie 2023.
8. Se modifica sumele datorate pentru contributia pentru persoane cu handicap, ca urmare a majorarii salariului
minim.
9. Un numar de 7 beneficii salariale vor fi incadrate intr-un plafon de 33% din salariul de baza corespunzator locului de
munca ocupat, la unele mentinandu-se si plafoanele anterioare .
10. La calculul impozitului pe veniturile din salarii se aplica un nou mod de stabilire a deducerilor. Va exista deducere
personala de baza si deducere personala suplimentara.
11. Statele de salarii se vor arhiva pe timp de 5 ani (reducere de la 50) cu indeplinirea anumitor conditii.
13. Un nou model de contract individual de munca se utilizeaza incepand cu 09.12.2022.
14. Inspectia Muncii a publicat planul actiunilor de control pe anul 2023 – vor fi vizate urmatoarele domenii :
construcții, protecție și pază, service auto, depozite, comerț, restaurante, baruri și alte activități de servire a băuturilor,
hoteluri și facilități cazare, activități de jocuri de noroc și pariuri, închirieri de transportoare și trotinete electrice etc.
15. S-a extins perioada de concediu pentru creșterea copilului în cazul părintelui care nu a solicitat inițial acest drept, de la cel puțin 1 lună la cel puțin 2 luni din perioada totală a concediului, dacă ambii părinți îndeplinesc condițiile legale.
16. S-a introdus obligația persoanelor de a anunța angajatorul, cu cel puțin 10 zile înainte de finalizarea concediului de maternitate ( cele 126 de zile de concediu prenatal și postnatal) sau, după caz, înainte de data estimată de începere a concediului pentru creșterea copilului, de intenția de a-și exercita acest drept, prin depunerea unei cereri pe suport de hârtie sau electronic, în care să precizeze perioada preconizată a concediului pentru creșterea copilului.
17. In cazul în care salariatul aflat in CIC se întoarce la activitatea profesională, aceasta are obligația de a anunța, în
activitatea profesională, aceasta are obligația de a anunța, în scris, angajatorul cu cel puțin 30 de zile înainte intenția de reluare a raportului de muncă sau de serviciu.
18. Angajatorul are obligația de a menține, până la sfârșitul concediului de creștere a copilului, condițiile de încadrare și a drepturilor salariale avute de persoana indreptățită la începutul concediului sau în curs de dobândire.
19. ITM aduce unele clarificari in situația în care inspectorii de muncă, în urma verificărilor la un angajator, constată
situația expusă și anume că există salariați care își desfășoară activitatea cu două contracte individuale de muncă în același interval orar: se va dispune remedierea într-un timp determinat a neconformității constatate și se vor aplica
sanctiuni contravenționale, în caz de neîndeplinire a acestora, în condițiile stabilite de Legea nr.108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii. Legislația în vigoare nu prevede sancțiuni pentru salariații aflați în această situație.
20. Salariatul va avea dreptul de a absenta de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de
urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa imediată a salariatului, în condiţiile informării prealabile a angajatorului şi cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru a salariatului- maxim 10 zile lucratoare /an (in vigoare din 22.10.2022).
21. S-a introdus un nou tip de concediu : cel de îngrijitor. Angajatorul are obligaţia acordării concediului de îngrijitor
salariatului în vederea oferirii de către acesta de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie cu salariatul şi care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave, cu o durată de 5 zile lucrătoare într-un an calendaristic, la solicitarea scrisă a salariatului. (in vigoare din 22.10.2022).
22. Angajatii au drept nou: dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiţii de muncă mai
favorabile dacă şi-a încheiat perioada de probă şi are o vechime de cel puţin şase luni la acelaşi angajator (in vigoare din 22.10.2022).
23. Indemnizatiile de mobilitate au fost eliminate din categoria veniturilor neimpozabile – asa cum erau incadrate
alaturi de diurne, pana la un anumit nivel. Din 2023 indemnizatia de mobilitate cumulata cu alte 6 tipuri de
venituri se compara cu plafonul de 33% din salariul de baza si doar ce se incadreaza in plafon constituie venit
neimpozabil.
II. MICROINTREPRINDERI
1. Incepand cu anul 2023 regimul microintreprinderii devine optional.
2. Singura cota de impozitare pe microintreprindere este de 1% (se elimina 3%).
3. Se modifica definitia microintreprinderii prin introducerea a trei conditii noi si modificarea unei conditii existente.
Conditiile noi sunt:
• sa realizeze venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia codului CAEN: 6920-Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal, in proportie de peste 80% din veniturile totale.
• sa aiba cel putin un salariat
• are asociati/actionari care detin peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de
vot la cel mult trei persoane juridice romane care se incadreaza sa aplice sistemul de impunere pe veniturile
microintrepinderilor, inclusiv persoana care verifica indeplinirea conditiilor prevazute de prezentul articol-
Conditia modificata este sa realizeze venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro (injumatatire
plafon). – plafon aferent anului 2023.
4. Incepand cu 2023, o persoana juridica romana care este nou-infiintata si opteza sa plateasca impozit pe veniturile
microintreprinderilor trebuie sa indeplineasca conditia privind salariatul in termen de 30 de zile inclusiv de la data
inregistrarii persoanei juridice respective.
5. Se modifica prevederile referitoare la includerea contractelor suspendate la calculul numarului de salariati.
Daca raportul de munca este suspendat, conditia referitoare la detinerea unui salariat se considera indeplinita daca
perioada de suspendare este mai mica de 30 de zile si situatia este inregistrata pentru prima data in anul fiscal respectiv.
6. Societatile din HORECA cu cod CAEN: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630 pentru activitatile desfasurate conform acestor coduri sunt exceptate de la incadrarea in plafonul de 500.000 euro.
7. Daca societatile din HORECA mentionate la pct. 6 obțin în cursul anului venituri și din alte activități în afara celor
corespunzătoare acestor coduri CAEN mentionate anterior, pentru veniturile din alte activități aplică sistemul de
declarare și plată a impozitului pe profit daca depasesc plafonul de 500.000 euro.
8. Nu pot aplica regimul micro societatile din urmatoarele domenii: bancar, asigurări și reasigurări, pieța de capital,
inclusiv intermediere în aceste domenii, jocuri de noroc, activități de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor
activități de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol și gaze naturale.
9. Se clarifica ordinea in care microintreprinderile care fac sponsorizari si pun in functiune AMEF scad aceste sume din
impozit in vederea aplicarii facilitatilor conform OUG 153/2020:
a) sumele aferente sponsorizărilor efectuate , precum şi sumele reportate, după caz;
b) costul de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale, şi sumele reportate, după caz.
III. PLATITORI DE IMPOZIT PE PROFIT
1. Se extinde facilitatea privind scutirea de impozit a profitului investit si pentru investitiile in active utilizate in activitatea de productie si procesare precum si in activele reprezentand retehnologizare.
IV. INTRASTAT
1.Noile praguri valorice Intrastat pe anul 2023 sunt 1.000.000 lei pentru expedieri de bunuri si 1.000.000 lei pentru introduceri de bunuri.
V. PERSOANE FIZICE
1.Impozitul pe dividende devine 8% incepand cu anul 2023.
2.Se modifica plafoanele prin a caror depasire se datoreaza CAS/CASS – acesta sunt de 6, 12 si respectiv 24 salarii
minime.
– Baza anuala de calcul o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 salarii minime brute pe tara;
Venit intre 12-24 salarii : CAS = 25%* 3.000 lei * 12 = 9.000 lei
b) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe tara.
Venit peste 24 salarii : CAS= 25%*3.000 lei *24 = 18.000 lei
– Baza anuala de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 si 12 salarii minime brute pe tara;
-venit intre 6-12 salarii minime : 10%*3.000 lei *6 = 1.800 lei
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 salarii minime
brute pe tara;
-venit intre 12-24 salarii minime: 10%*3.000 lei*12 = 3.600 lei
c) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe tara.
-venit peste 24 salarii minime : 10%*3.000 lei* 24 = 7.200 lei
Daca venitul va fi sub 6 salarii minime, PFA-urile nu vor fi obligate la plata CASS.
3.Taxarea veniturilor din investitii se schimba din 2023.
Pentru transferurile de titluri de valoare si operatiunile cu instrumente financiare derivate realizate incepand cu anul
2023, prin intermediari definiti conform legislatiei specifice, societati de administrare a investitiilor, societati de investitii autoadministrate si administratori de fonduri de investitii alternative, rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent ce are calitatea de intermediar, cota impozitului pentru castigul realizat de persoanele fizice, atat pentru veniturile obtinute din Romania, cat si pentru cele obtinute din strainatate scade de la 10% la 3% si respectiv 1% in anumite situatii.
VI. TVA
1.Începând cu data de 01.01.2023 se exclud de la cota de TVA de 9%: băuturile alcoolice şi băuturilor nealcoolice care
se încadrează la codurile NC 2202 10 00 şi 2202 99.
2. Se va aplica o cotă de 9% TVA, în loc de 5%, pentru cazarea în sectorul hotelier, servicii restaurant, catering.
3. Se taxeaza cu o cotă de 9% se vor taxa îngrășămintele chimice și pesticidele chimice de tipul celor utilizate în mod normal în agricultură, care se vor reglementa prin ordin comun MF/MADR.
4. Cota de TVA de 5% pentru lemnele de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare,
care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00 livrate persoanelor fizice și persoanelor juridice se va aplica
până la 31 decembrie 2029.
5. Orice persoană fizică poate achiziționa, începând cu data de 1 ianuarie 2023, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuință a cărei valoare nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%.
VII. Altele
1. Punctul de amenda ramane inghetat la nivelul sumei de 145 lei si in anul 2023.
2. Persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care incepand cu anul 2023 realizează în cursul unui an încasări în numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligația să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, inclusiv aplicații ce facilitează acceptarea plăților electronice.
3. Incepand cu 01.01.2023 se abroga impozitul specific.
4. Contractele de inchiriere ale persoanelor fizice se vor declara din nou la ANAF. Exista reguli atat pentru cele in
derulare la 01.01.2023 cat si pentru cele nou intocmite in 2023.
5. Un alt element de noutate este ca fiecare coproprietar persoana fizica va trebui sa declare contractul de inchiriere la ANAF.
6. Persoanele juridice nu au obligatia declararii contractelor de inchiriere la ANAF dar vor putea opta sa faca acest lucru.
7. Dotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice: până la data de 31 decembrie 2023, operatorii
economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce
funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligaţia de a dota automatele comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale.
Taxe locale
8. Modelul de calcul al impozitelor si taxelor locale se pastreaza la nivelul anului 2022. Asadar, nu avem modificari
la acest capitol incepand cu 2023.
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Modificari_CF_2023.pdf